[ English Summary ]

 

La parte agonistica del Taekwon-Do WTF si può riassumere in quattro punti:

- il combattimento sportivo adotta un regolamento full contact (è previsto anche il knock out) dove gli atleti sono provvisti di apposite protezioni per salvaguardare il piú possibile la loro incolumità.

- lo scopo è quello di raggiunger il maggior punteggio senza recare danni all’avversario;

- oltre i 35 anni di età sono ammesse esclusivamente le gare di forme;

- sono previste anche gare di rottura (di tavolette in legno) con prove di potenza e di abilità.

 

 

 

 

 

 

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Estratto e sintesi del

Regolamento di gara - combattimento WTF (2009)

(Kiong Gi Kyu Jong)

 

 

 

Uniforme e protezioni

Gli atleti devono indossare l’uniforme ufficiale del Taekwon-Do, il Dobok, insieme alle protezioni previste e omologate dalla WTF: 1) corazza, 2) caschetto, 3) conchiglia per la protezione dei genitali (da indossare sotto l’uniforme), 4) parabraccia (da indossare sotto l’uniforme), 5) paratibia (da indossare sotto l’uniforme), 6) paradenti, 7) guantini, 8) calzari.

 

Controllo medico e anti-doping

Ogni atleta deve essere in regola con le norme sanitarie e deve esibire la relativa certificazione medica. In caso di infortunio, la responsabilità ricade su colui che ha autorizzato l’atleta a partecipare all’evento. Negli eventi promossi o approvati dal WTF, qualsiasi uso o somministrazione di medicine o sostanze chimiche incluse nel WTF Anti-Doping Rules è proibito. Il WTF può ordinare il controllo medico e, se necessario, accertare se un atleta ha violato le regole anti-doping. Se un atleta rifiuta di sottoporsi al controllo verrà escluso dalle finali. In questo caso l’atleta successivo nella classifica verrà dichiarato vincitore.

 

L’area di competizione

L’area di competizione consta di una superficie di metri 8 x 8, realizzata in materiale elastico. La superficie, piatta e priva di qualsiasi ostacolo, può essere installata su una piattaforma di 1 metro di altezza dalla base. In tal caso l’area necessaria per un campo di gara varia dai 12 m. x 12 m. a 14 m. x 14 m. (in caso di pedana rialzata).

La linea marginale all’area di competizione viene chiamata linea di confine. L’area marginale all’area di competizione viene denominata area di sicurezza (2 m.). La linea marginale all’area di sicurezza viene chiamata linea di sicurezza. La parte esterna alla linea di sicurezza deve essere inclinata con una pendenza non inferiore a 30 gradi per la sicurezza degli atleti.

Nota: nelle competizioni ufficiali possono essere usate solo superfici elastiche approvate dal WTF. Lo schema dei colori della superficie non deve dar luogo a riflessioni intense o che affatichino la vista degli atleti o degli spettatori. Esso deve essere intonato anche all’ambiente circostante.

 

Categorie di peso

Si distinguono fin, fly, bantam, feather, light, welter, light-middle, middle, light-heavy, heavy.

 

Controllo pesi

Le operazioni di controllo peso prevedono che gli atleti possano indossare solo la biancheria intima. Gli atleti hanno a disposizione due ore, oltre le quali nel caso non rientrino all’interno della categoria prevista, verranno squalificati dalla competizione, oppure il rappresentante legale dell’associazione di appartenenza autorizzerà l’inserimento dell’atleta nella categoria di peso successiva.

 

Durata del combattimento

La durata del combattimento è di tre rounds di due minuti ciascuno con un minuto di intervallo per le classi senior e junior, e di tre rounds di un minuto e mezzo per le classi inferiori. La durata del combattimento può essere abbreviata per particolari esigenze organizzative. In caso di parità al termine dei tre rounds, si azzera il tabellone dai punti validi e dalle eventuali penalizzazioni, facendo seguire un quarto round della stessa durata dei precedenti, usando il regolamento del golden point (l’atleta che mette il primo punto valido viene immediatamente dichiarato vincitore).

L’incontro, in ogni round, inizia al comando di “Shi-jak“ (inizio) dato dall’arbitro e termina al comando di “Kü-man” (fine), sempre dato dall’arbitro. Anche se l’arbitro non ha dichiarato “Kü-man“, l’incontro termina comunque allo scadere del tempo.

 

Chiamata degli atleti

Gli atleti verranno chiamati tre volte ad intervallo di un minuto tra una chiamata e l’altra, nel tempo previsto per l’inizio dell’incontro. Se uno dei due atleti non riesce a presentarsi sul campo di gara a seguito delle tre chiamate, l’arbitro avrà a disposizione un minuto per aggiudicare la vittoria dell’incontro all’atleta presente.

 

Presentazione

Ogni atleta dovrà essere accompagnato sul campo di gara dal proprio coach. Quest’ultimo avrà l’obbligo di indossare divisa sportiva e scarpe ginniche.

 

Procedura prima dell’inizio e dopo la fine dell’incontro

L’arbitro centrale chiamerà Chung, Hong. Entrambi gli atleti entreranno nell’area di competizione con i propi caschetti protettivi sotto il braccio sinistro.

Gli atleti si pongono faccia a faccia e si salutano con un inchino al comando dato dall’arbitro di “Cha-ryŏt“ (attenti) e “Kyŏng-ne“ (saluto). L’inchino va fatto dalla posizione naturale di “Cha-ryŏt“ piegandosi con un angolo maggiore di 30°, con la testa inclinata piú di 45° e con le braccia tese lungo i lati del corpo. Dopo il saluto gli atleti indossano il caschetto protettivo.

L’arbitro dà inizio all’incontro con il comando di “Chun-bi“ (pronti) e “Shi-jak“ (inizio). Dopo la fine del terzo round, gli atleti prendono posizione faccia a faccia e si salutano al comando dell’arbitro di “Cha-ryŏt“ e “Kyŏng-ne“, quindi aspettano che l’arbitro dichiari il vincitore restando in posizione eretta.

L’arbitro dichiara la vittoria alzando la propria mano corrispondente al lato dell’atleta vincitore, dopodiché gli atleti lasciano la zona di combattimento. È una diffusa consuetudine che l’atleta uscente rivolga il kyŏng-ne anche al coach dell’avversario.

 

Tecniche e zone permesse

Tecniche permesse

1) Attacco di pugno: tecnica portata con la parte frontale del pugno a dita completamente chiuse, senza considerare l’angolo, la traiettoria ed il punto di impatto.

2) Attacco di piede: tecnica portata con qualsiasi parte del piede al di sotto della caviglia. Non è invece permesso usare altre parti della gamba al di sopra della caviglia.

 

Zone permesse

1) Testa: definizione usata per la zona alta, comprendendo la zona al disopra della clavicola inclusi i lati e la zona posteriore, e può essere attaccata solo con tecniche di piede.

2) Tronco: sono permesse tecniche di pugno e di piede su tutta la superficie del tronco protetta dalla corazza, compresa tra le clavicole e la cresta iliaca. È importante perciò, per la sicurezza dell’atleta, che la stessa sia adeguata alla struttura fisica dell’atleta.

 

Punti validi, assegnazione e pubblicazione

Le zone che danno punteggio sono: a) testa, b) tronco. I punti vengono assegnati quando tecniche permesse colpiscono zone permesse con potenza (forza oggettiva) e con precisione (quando una tecnica colpisce prevalentemente una delle zone permesse senza impattare su altre parti del corpo). Si assegnano: 1 punto per ogni pugno o calcio sulla corazza; 2 punti per ogni calcio effettuato sulla corazza tramite una rotazione - aerea; 3 punti per ogni tecnica di piede alla zona testa.

Il punteggio finale viene dato dalla somma dei risultati parziali dei tre rounds. Il punto viene annullato se l’atleta porta una tecnica valida su una zona permessa usando un’azione illegale. Se questo accade l’arbitro ferma il tempo, annulla il punto e assegna la penalità appropriata. Il punto viene convalidato quando, su quattro giudici, almeno tre lo riconoscono come tale.

 

Penalità

L’obiettivo di stabilire quali azioni sono da punire con ammonizione e/o deduzione sono: 1) proteggere gli atleti; 2) assicurare una condotta di gara leale; 3) incoraggiare l’uso di tecniche appropriate. Le azioni proibite e le penalità sono dichiarate e comminate dall’arbitro.

Le penalità sono distinte in “Kyong-go“ (ammonizioni) e “Gam-jeom“ (deduzioni).

Ogni due ammonizioni viene aggiunto un punto all’avversario dell’atleta sanzionato.

Ogni deduzione di punto viene aggiunto un punto all’avversario dell’atleta sanzionato.

Quando un atleta riceve 8 ammonizioni o 4 deduzioni l’incontro viene terminato e il suo avversario dichiarato vincitore.

Dopo il comando di iniziare (Shi-jak) o di continuare (Kye-sok) l’incontro, verrà concesso agli atleti un tempo massimo di 5 secondi prima che l’arbitro dia l’avvertimento di “azione”. Passati altri dieci secondi, l’arbitro sanzionerà uno o ambedue gli atleti.

 

Azioni proibite

Le seguenti azioni sono proibite e comportano l’assegnazione di un’ammonizione o “Kyong-go“:

a) uscire dalla linea di confine (se entrambi i piedi oltrepassano la linea di confine, verrà data un’ammonizione; in caso di uscita non intenzionale durante uno scambio di tecniche, l’arbitro darà prima un richiamo (Joo-eui) per poi infliggere l’ammonizione qualora il fatto si ripeta);

b) girare la schiena all’avversario (quando l’atleta gira di schiena per evitare l’attacco dell’avversario. Viene ammonito perché esprime mancanza di spirito e lealtà, assumendo una posizione alquanto pericolosa in fase di attacco.

La stessa sanzione penale viene attribuita a chi cerca di evitare l’avversario, curvandosi o abbassandosi in fase di attacco);

c) cadere (la caduta volontaria viene subito punita; se l’atleta cade per colpa di un’azione illegale dell’altro atleta non viene punito ma sarà invece punito il suo avversario; se l’atleta cade a causa dell’avversario ma accidentalmente, sarà prima richiamato dall’arbitro con Joo-eui, per poi essere punito con un’ammonizione se il fatto si ripete);

d) evitare il combattimento (ciò si verifica mostrando passività e con la volontaria intenzione di non attaccare; chi è piú passivo e chi indietreggia piú frequentemente viene punito; l’arbitro dovrà comunque distinguere chi evita il combattimento da chi usa una tattica difensiva. Se ambo gli atleti rimangono inattivi dopo cinque (5) secondi, l’arbitro centrale segnalerà ad entrambi di combattere. Se allo scadere di dieci (10) secondi i due atleti ancora non attaccano, chi dei due indietreggerà subirà un’ammonizione);

e) afferrare, trattenere o spingere l’avversario (viene punito l’atleta che afferra una qualsiasi parte del corpo, dell’uniforme e delle protezioni dell’avversario, anche quando, con il proprio avambraccio, blocca il piede o la gamba dell’avversario; viene ancora punito quando trattiene l’avversario stringendogli le spalle con le mani o con le braccia, bloccandolo per impedirgli i movimenti; viene punito l’atleta che spinge l’avversario con una qualunque parte del proprio corpo per squilibrarlo e procurarsi un vantaggio per attaccarlo, e chi spinge per ostacolare l’attacco dell’avversario o impedirgli una normale esecuzione di una tecnica);

f) attaccare sotto la cintura (questa penalità si applica in caso di un attacco intenzionale su una parte qualsiasi del corpo al di sotto della cintura; quando l’attacco al di sotto della cintura è causato anche dal comportamento dello stesso atleta che lo ha ricevuto o se avviene durante uno scambio di tecniche non viene data penalità; questa penalità si applica anche in caso di attacchi o colpi violenti portati su qualsiasi parte della coscia, del ginocchio o della tibia, con l’intento di impedire le tecniche dell’avversario);

g) simulare un danno (questa penalità intende punire la mancanza di lealtà e si applica quando l’atleta esagera o simula un colpo per asserirne l’illegalità o per perdere tempo; in questo caso l’arbitro indica all’atleta di continuare l’incontro per due volte, a cinque secondi di distanza la prima dalla seconda, per poi punirlo con Kyong-go);

h) colpire con la testa o con il ginocchio (questa ammonizione viene data in caso di colpi con la testa o di attacchi con il ginocchio da distanza ravvicinata; non viene invece applicata la penalità quando ciò succede inavvertitamente per errata valutazione della distanza oppure l’avversario si avvicina improvvisamente al momento dell’esecuzione della tecnica);

i) colpire il viso dell’avversario con attacchi di pugno (si applica quando si colpisce la testa con il pugno, il polso, il braccio e il gomito; non possono invece essere punite azioni imprevedibili dovute alla mancanza di cautela dell’avversario nell’abbassare troppo la testa o nel girare incautamente il corpo);

j) proteste e comportamento antisportivo dell’atleta e/o del suo coach(qualsiasi insulto fisico o verbale all’avversario o al suo coach; qualsiasi suggerimento e incoraggiamento dato al proprio atleta con espressioni inaccettabili e comunque oltre un limite accettabile; qualsiasi azione che non sia comunque espressa entro limiti e norme consuete e normalmente condivise).

Le seguenti azioni sono proibite e comportano l’assegnazione di una deduzione di punto o “Gam-jeom“:

a) attaccare l’avversario dopo il Kal-lyŏ (questa azione è estremamente pericolosa per l’alta probabilità che l’avversario possa infortunarsi; il pericolo deriva dal fatto che dopo il Kal-lyŏ l’avversario può trovarsi in una condizione di indifendibilità e dal fatto che l’impatto di una qualsiasi tecnica dopo il comando di Kal-lyŏ può risultare maggiore);

b) attaccare l’avversario a terra (questa azione è estremamente pericolosa per l’alta probabilità che l’avversario possa infortunarsi; il pericolo deriva dal fatto che l’avversario caduto si trova in una condizione di indifendibilità, inoltre l’impatto di una qualsiasi tecnica su un atleta caduto risulta maggiore);

c) atterrare l’avversario afferrandogli il piede con cui ha attaccato o spingendolo con la mano;

d) ferire il viso dell’avversario con attacchi di pugno (l’arbitro assegna la deduzione di punto quando la traiettoria del pugno è già in partenza alta (sopra le spalle), oppure il pugno viene portato dal basso verso l’alto (tipo montante), oppure viene portato da corta distanza con il proposito di danneggiare l’avversario e non come azione facente parte di uno scambio di tecniche);

e) interrompere o boicottare lo svolgimento dell’incontro da parte dell’atleta e/o del suo coach(il coach lascia la sedia durante l’incontro creando turbativa o lascia intenzionalmente il campo di gara, oppure entra nel campo di gara con l’intento di interferire con l’andamento dell’incontro o per protestare contro le decisioni dell’arbitro; il coach o il suo atleta minacciano gli ufficiali di gara o ledono l’autorità degli stessi; il coach o il suo atleta protestano in modo non lecito ed interrompono l’andamento dell’incontro);

f) proteste e comportamento antisportivo particolarmente gravi (dell’atleta e/o del suo coach).

Quando un atleta rifiuta intenzionalmente di rispettare le regole di gara e le decisioni arbitrali l’arbitro può, dopo 1 minuto, dichiararlo perdente per penalità.

Quando un atleta riceve otto (8) “Kyong-go“ o quattro (4) “Gam-jeom“, l’arbitro dichiarerà perdente l’atleta per sanzioni penali.

 

Quarto round e procedure per la superiorità

Se il quarto round finisce in parità il vincitore viene stabilito dall’intera squadra arbitrale per superiorità, basando il giudizio sull’iniziativa dimostrata durante (e solo) il quarto round. Per iniziativa, nell’ordine, si deve intendere: 1) il dominio tecnico esercitato sull’avversario con una condotta di gara aggressiva; 2) il maggior numero di tecniche portate; 3) l’uso di tecniche piú evolute per difficoltà e complessità; 4) la miglior condotta di gara.

La procedura per la superiorità è la seguente: 1) prima dell’inizio del 4° round gli ufficiali di gara devono già avere il cartellino di superiorità; 2) se il 4° round termina pari, per assenza di punti, l’arbitro dichiarerà “Woo-se-girok“ (superiorità); 3) entro 10 secondi da questo comando i giudici compilano il proprio cartellino e lo portano all’arbitro che ha già compilato il proprio; 4) l’arbitro, raccolti tutti i cartellini, stabilisce chi è il vincitore e lo dichiara; 5) dopo aver dato la vittoria, l’arbitro consegna i cartellini all’operatore.

 

Verdetti

1) Vittoria per KO: si definisce KO la situazione in cui un atleta, che è andato knock down per un’azione legale, non ha la possibilità o non manifesta la volontà di continuare l’incontro entro il conteggio di “Yol“ (dieci).

2) Vittoria per decisione arbitrale (RSC): se l’arbitro o il medico di gara ritengono che un atleta, anche dopo il minuto medico, non possa continuare o comunque non rispetta il comando dell’arbitro di continuare, l’incontro viene fermato e si assegna la vittoria all’altro atleta.

3) Vittoria per abbandono o superiorità: l’atleta viene ritirato dall’incontro dal proprio allenatore per superiorità dell’avversario; per aver riportato lesioni o danni tali da non poter continuare. In tal caso l’allenatore getta la spugna nell’area di competizione come gesto di rinuncia all’incontro da parte del proprio atleta.

4) Vittoria per squalifica: quando un avversario ritarda a presentarsi sul campo di gara.

5) Vittoria per sanzione arbitrale: questo è il risultato dichiarato dall’arbitro dopo l’accumulo di otto (8) “Kyong-go“ o quattro (4) “Gam-jeom“.

 

Knock down e relative procedure

Questa situazione si verifica quando l’atleta, per effetto di una tecnica eseguita dall’avversario, tocca terra con qualsiasi altra parte del corpo tranne i piedi, oppure quando l’atleta barcolla e non dimostra l’intenzione o la capacità di continuare a combattere o quando l’arbitro giudica che l’atleta non possa continuare l’incontro in seguito all’effetto di una qualunque tecnica di elevata potenza.

A seguito del KO, infatti, sarebbe pericoloso per l’atleta continuare l’incontro e in ogni caso ci sarebbero dubbi sulle sue condizioni fisiche.

Quando un atleta va a terra a causa di un attacco valido del suo avversario l’arbitro agisce come segue:

a) Al comando di Kal-lyŏ allontana l’atleta attaccante. L’atleta deve tornare al suo posto sul quadrato; se questo posto è occupato dall’atleta atterrato, deve aspettare sulla linea di confine di fronte al proprio coach.

b) Esegue il conteggio a voce alta, in direzione dell’atleta attaccato, da “Hana“ (uno) fino a “Yol“ (dieci), ad intervalli di un secondo, segnalando con la mano lo scorrere del tempo.

c) Se l’atleta attaccato si rialza durante il conteggio e dimostra la volontà e la capacità di continuare l’arbitro continua il conteggio fino a “Yo-dol“ (otto) per permettere all’atleta di riprendersi; l’arbitro quindi verifica che l’atleta sia effettivamente in grado di continuare e in caso positivo fa riprendere l’incontro al comando di “Kye-sok“ (continuare).

Lo scopo principale del conteggio è quello di proteggere gli atleti, contare fino a otto è quindi obbligatorio e l’arbitro non può esimersi dal seguire questa regola. L’atleta dimostra la volontà di combattere muovendo le braccia piú volte nella posizione di guardia con i pugni chiusi; se l’atleta non riesce ad effettuare questo gesto entro il conteggio di “Yo-dol“ (otto) l’arbitro continuerà il conteggio con “Ahob“ (nove) e “Yol“ (dieci) dando cosí la vittoria all’avversario; non è valido dimostrare la volontà di combattere dopo l’otto. L’arbitro, anche nel caso in cui l’atleta attaccato dimostri entro l’otto la propria volontà di combattere, può continuare a contare, se ritiene che invece egli non possa comunque continuare a combattere. Se l’atleta mostra chiaramente la volontà e la capacità di continuare a combattere entro l’otto, ma le sue condizioni necessitano comunque di un intervento medico, l’arbitro farà prima riprendere l’incontro per poi subito fermarlo al comando di Kal-lyŏ e ordinare il Kye-shi(sospensione).

d) Se l’atleta non dimostra di poter continuare l’incontro al conteggio di “Yo-dol“ (otto) l’arbitro continua a contare fino a “Yol“ (dieci) per poi assegnare la vittoria per KO all’atleta attaccante.

e) Il conteggio non viene interrotto dallo scadere del round o del match.

f) Nel caso che entrambi gli atleti finiscano a terra l’arbitro continua il conteggio fino a quando uno dei due non si rialza.

g) Se al termine del conteggio nessuno dei due atleti si è ripreso il vincitore verrà stabilito in base ai punti ottenuti prima del conteggio.

h) Se l’arbitro giudica che un atleta non possa continuare a combattere, può decidere di assegnare la vittoria per KO al suo avversario anche durante il conteggio o anche senza contare.

In caso di knock out per attacco al viso il medico ufficiale della gara deve stilare un referto in tre copie che andranno consegnate all’interessato, alla sua Società di appartenenza ed alla Direzione della gara. L’atleta dovrà astenersi dal partecipare ad altre competizioni nei successivi 30 giorni e solo dopo gli esami medici indicati nel referto che ne certifichino il pieno recupero.

 

Procedura per la sospensione dell’incontro

Quando l’incontro deve essere fermato a causa di una ferita di uno o di entrambi gli atleti l’arbitro segue la procedura di sospensione. In tutti gli altri casi, l’arbitro interrompe l’incontro con “Shi-gan“ (tempo) e lo farà riprendere con il comando di “Kye-sok“ (continuare).

1) L’arbitro ferma l’incontro al comando di “Kal-lyŏ“ e chiede all’operatore di fermare il tempo al comando di “Kye-shi“ (sospensione - tempo medico).

2) L’arbitro permette all’atleta di ricevere assistenza medica entro un minuto.

3) L’atleta che non dimostrerà la volontà di combattere al termine del minuto, anche in caso di danno lieve, verrà dichiarato perdente.

4) Se il combattimento non può riprendere dopo un minuto l’atleta che ha causato la ferita con un’azione illegale penalizzata con “Gam-jeom“ viene dichiarato perdente.

5) Se entrambi gli atleti dopo il minuto non possono continuare l’incontro il vincitore viene stabilito in base ai punti ottenuti prima della sospensione.

6) quando l’arbitro giudica che l’incolumità di un atleta sia a rischio per perdita di coscienza o perché è in condizioni evidentemente pericolose ferma l’incontro immediatamente perché possa ricevere assistenza; l’arbitro dichiara perdente quell’atleta che ha causato l’infortunio con un’azione punibile con “Gam-jeom“; nel caso di azione non punibile con “Gam-jeom” la vittoria viene determinata in base ai punti ottenuti prima della sospensione.

Se il danno non è grave l’atleta riceve, entro un minuto, la prevista assistenza. Passati 40 secondi dall’inizio del minuto l’arbitro, a voce alta, scandisce il passare del tempo ogni 5 secondi; se l’atleta non riprende la propria posizione allo scadere del minuto l’arbitro deve comunicare il nome del vincitore.

Quando la sospensione dell’incontro è dovuta a cause di forza maggiore l’arbitro ferma l’incontro e segue le direttive del Comitato Organizzatore.

Se l’incontro è stato sospeso dopo il completamento del secondo round il risultato viene deciso in base ai punti ottenuti dagli atleti prima della sospensione. Se l’incontro è stato sospeso prima della fine del secondo round in linea di principio viene programmato un nuovo incontro di tre rounds.

 

 

 

 

English Summary

[ Italian Text ]

 

 

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World Taekwondo Federation

Competition Rules (2009)

[ Extract ]

 

 

Article 1 - Purpose

The purpose of the Competition Rules is to manage fairly and smoothly all matters pertaining to competitions of all levels to be promoted and / or organized by the WTF, Regional Unions and member National Associations, ensuring the application of standardized rules.

 

 

Article 2 - Application

The Competition Rules shall apply to all the competitions to be promoted and / or organized by the WTF, each Regional Union and member National Association. However, any member National Association wishing to modify some or any part of the Competition Rules must first gain the approval of the WTF.

 

 

Article 3 - Competition Area

The Competition Area shall measure 8m x 8m using the metric system. The Competition Area shall have a flat surface without any obstructing projections, and be covered with an elastic mat. The Competition Area may also be installed on a platform 1m high from the base, if necessary. The outer part of the Boundary Line shall be inclined at a gradient of less than 30 degrees, for the safety of the contestants.

 

1. Demarcation of the Competition Area

1) The 8m x 8m area shall be called the Competition Area, and the marginal line of the Competition Area shall be called the Boundary Line. The front Boundary Line adjacent to the Recorder’s Desk and the Commission Doctor’s Desk shall be deemed Boundary Line 1. Clockwise from Boundary Line 1, the other lines shall be called Boundary Lines 2, 3, and 4.

 

2. Indication of Positions

1) Position of the Referee: The position of the Referee shall be marked at a point 1.5m back from the center point of the Contest Area to the 3.rd Boundary Line and designated as the Referee’s Mark

 

2) Position of the Judges

The position of the 1.st Judge shall be marked at a point 0.5 m. from the corner of boundary line 1 and boundary line 2. The position of the 2.nd Judge shall be marked at a point 0.5 m. from the corner of boundary line 2 and boundary line 3. The position of the 3.rd Judge shall be marked at a point 0.5 m. from the corner of boundary line 3 and boundary line 4. The position of the 4.th Judge shall be marked at a point 0.5 m. from the corner of boundary line 4 and boundary line 1.

 

3) Position of the Recorder

The position of the Recorder shall be marked at a point 2 m. back from safety boundary line 1 facing the Competition Area and 2 m. adjacent to the corner of boundary line 1 and boundary line 2.

 

4) Position of the Commission Doctor

The position of the Commission Doctor shall be marked at a point more than 3 m. to the right side from the safety boundary Line.

 

5) Positions of the Contestants

The position of the Contestants shall be marked at two opposing points, 1m from the center point of the Competition Area, 4 m. from Boundary Line 1 (red Contestant toward Boundary Line 2 and blue Contestant toward Boundary Line 4).

 

6) Position of the Coaches

The position of the Coaches shall be marked at a point 1m back from the center point of the safety boundary line of each contestant’ s side.

 

7) Position of the Inspection Desk

The position of the Inspection Desk shall be near the entrance of the Competition Area for inspection of the contestants’ protective equipment.

 

 

Article 4 - Contestant

1. Qualification of Contestant

1) Holder of the nationality of the participating team.

2) One recommended by the national Taekwondo Association.

3) Holder of Taekwondo Dan certificate issued by the Kukkiwon / WTF, and in case of the World Junior Taekwondo Championships, holder of Kukkiwon Poom / Dan certificate aged 14 through 17 years old based on the year when the Championships are held.

 

2. Contestant Uniform and Protective Equipment

1) The contestant shall wear the trunk protector, head protector, groin guard, forearm guards, shin guards, hand protector and be equipped with a mouthpiece before entering the contest area.

2) The groin, forearm and shin guards shall be worn beneath the Taekwondo uniform. The contestant shall bring this WTF-approved protective equipment, as well as gloves and the mouthpiece, for his/her personal use. Wearing any item on the head other than the head protector shall not be permitted. Previously approved religious item shall be worn beneath the head protector and inside the Dobok and shall not cause harm or obstruct the opposing contestant.

 

3. Medical Control

1) At the Taekwondo events promoted or sanctioned by the WTF, any use or administration of drugs or chemical substances described in the WTF Anti-doping by-laws is prohibited. The WADA Anti-doping Code shall be applied to the Taekwondo competitions of the Olympic Games and other multi-sports Games.

2) The WTF may carry out any medical testing deemed necessary to ascertain if a contestant has committed a breach of this rule, and any winner who refuses to undergo this testing or who proves to have committed such a breach shall be removed from the final standings, and the record shall be transferred to the contestant next in line in the competition standings.

3) The Organizing Committee shall be responsible for making all necessary preparations for conducting medical testing.

4) The details of the WTF Anti-Doping Regulation shall be enacted as part of the by-laws.

 

 

Article 5 - Weight Division

[..omissis…]

Fin, fly, bantam, feather, light, welter, light-middle, middle, light-heavy, heavy.

 

Article 6 - Classification and Methods of Competition

1. Competitions are classified as follows.

1) Individual competition shall normally be between contestants in the same weight class. When necessary, adjoining weight class may be combined to create a single classification. No contestant is allowed to participate in more than one (1) weight category in one event.

2) Team Competition: Systems of Competition

[..omissis…]

 

2. Systems of competition are divided as follows.

1) Single elimination tournament system

2) Round robin system

3. Taekwondo competition of the Olympic Games shall use an individual competition system between contestants.

4. All international-level competitions recognized by the WTF shall be formed with participation of at least 4 countries with no less than 4 contestants in each weight class, and any weight class with less than 4 contestants cannot be recognized in the official results.

 

 

Article 7 - Duration of Contest

The duration of the contest shall be three rounds of two minutes each, with a one-minute rest period between rounds. In case of a tie score after the completion of the 3.rd round, a 4.th round of two minutes will be conducted as the sudden death overtime round, after a one-minute rest period following the 3.rd round.

 

 

Article 8 - Drawing of Lots

1. The drawing of lots shall be conducted either one or two days prior to the first competition in the presence of WTF officials and the representatives of the participating nations. The method and order of the draw shall be determined by the Technical Delegate.

2. The Technical Delegate shall draw or shall designate an official to draw lots on behalf of participating nations not present at the drawing of lots session.

 

 

Article 9 - Weigh-in

1. Weigh-in of the contestants on the day of competition shall be completed on the previous day of the pertinent competition.

2. During weigh-in, the male contestant shall wear underpants and the female contestant shall wear underpants and a brassiere. However, weigh-in may be conducted in the nude if the contestant wishes to do so.

3. Weigh-in shall be made once, however, one more weigh-in is granted within the time limit to any contestant who did not qualify the first time.

4. So as not to be disqualified during official weigh-in, scales identical to the official one shall be provided at the contestants’ place of accommodation or at the arena for pre-weigh-in.

 

 

Article 10 - Procedure of the Contest

1. Call for contestants

The name of the contestants shall be announced three times beginning three minutes prior to the scheduled start of the contest. The contestant who fails to appear in the contest area within one minute after the scheduled start of the competition shall be regarded as withdrawn.

 

2. Physical and Costume Inspection

After being called, the contestants shall undergo physical and costume inspection at the designated inspection desk by the inspector designated by the WTF, and the contestant shall not show any signs of aversion, and also shall not wear any materials which may cause harm to the other contestant.

 

3. Entering the Competition Area

After inspection, the contestant shall proceed to the Coach’s Area with one coach and one team doctor (if any).

 

4. Procedure before the Beginning and after the End of the Contest

1) Before the start of the contest, the center referee will call “Chung, Hong.” Both contestants will enter the Competition Area with their headgears firmly tucked under their left arms.

2) The contestants shall face each other and make a standing bow at the referee’s command of “Cha-ryeot (attention)” and “Kyeong-rye (bow)”. A standing bow shall be made from the natural standing posture of “Cha-ryeot” by bending the waist at an angle of more than 30 degrees with the head inclined to an angle of more than 45 degree. After the bow, the contestants shall put on their headgear.

3) The referee shall start the contest by commanding “Joon-bi (ready)” and “Shi-jak (start)”.

4) The contest in each round shall begin with the declaration of “Shi-jak (start)” by the referee and shall end with the declaration of “Keu-man (stop)” by the referee. Even if the referee has not declared “Keu-man”, the contest shall be regarded as having ended when the match clock expires.

5) After the end of the last round, the contestants shall face each other at their designated positions. The contestants shall take off their headgears and exchange a standing bow at the referee’s command of “Cha-ryeot”, “Kyeong-rye.” The contestants shall wait for the referee’s declaration of decision in a standing posture.

6) The referee shall declare the winner by raising his/her own hand to the winner’s side.

7) Retirement of the contestants

 

5. Contest Procedure in Team Competition

1) Both teams shall stand facing each other in line in the submitted team order towards the 1.st Boundary Line from the Contestants’ marks.

2) Procedure before the beginning and after the end of the contest shall be conducted as in Item 5 of this article.

3) Both teams shall leave the Contest Area and stand by at the designated area for each contestant’s match.

4) Both teams shall line up in the Contest Area immediately after the end of the final match facing each other.

5) The referee shall declare the winning team by raising his/her own hand to the winning team’s side.

 

 

Article 11 - Permitted Techniques and Areas

1. Permitted Techniques

1) Fist technique: Delivering a punch using the tightly clenched fist

2) Foot technique: Delivering techniques using any part of the foot below the ankle bone

 

2. Permitted Areas

1) Trunk: Attack by fist and foot techniques on the areas covered by the trunk protector are permitted. However, such attacks shall not be made on the part of the spine.

2) Head: The area above the collar bone. Only foot techniques are permitted.

 

 

Article 12 - Valid Points

1. Legal Scoring Areas

1) Body: The blue or red colored area of the body protector.

2) Head: The area above the collar bone (i.e. whole part of the face including both ears and the back of the head).

 

2. Points shall be awarded when permitted techniques are delivered accurately and powerfully to the legal scoring areas.

 

3. The valid points are divided as follows.

1) One (1) point for attack on trunk protector.

2) Two (2) points for a valid turning kick to the trunk protector.

3) Three (3) points for a successful attack to the face.

 

4. Match score shall be the sum of points of the three rounds.

5. Invalidation of points: When a contestant performs a scoring attack that incorporated the use of prohibited acts, the points scored shall be annulled.

 

(Guideline for officiating)

When any part of the foot touches the opponent’s head, it will be regarded as a valid point.

 

 

Article 13 - Scoring and Publication

1. Valid points shall be immediately recorded and publicized.

2. In the use of body protectors not equipped with electronics, valid points shall be immediately recorded by each judge by using the electronic scoring instrument or judge’s scoring sheet.

3. In the use of electronic trunk protectors

1) Valid points scored on the mid-section of the trunk shall be recorded automatically by the transmitter in the electronic trunk protector.

2) Valid points scored to the head shall be recorded by each judge using the electronic scoring instrument or judge’s scoring sheet.

4. In the case of scoring with an electronic scoring instrument or on a judge’s scoring sheet, valid points shall be those recognized by at least three or more judges.

 

 

Article 14 - Prohibited acts and Penalties

1. Penalties on any prohibited acts shall be declared by the referee.

2. Penalties are divided into “Kyong-go (warning penalty)” and “Gam-jeom (deduction penalty)”.

3. Two “Kyong-go” shall be counted as an addition of one (1) point for the opposing contestant. However, the final odd-numbered “Kyong-go” shall not be counted in the grand total.

4. A “Gam-jeom” shall be counted as an additional point for the opposing contestant.

5. Prohibited acts

1) The following acts shall be classified as prohibited acts, and “Kyong-go” shall be declared.

a. Crossing the Boundary Line.

b. Evading by turning the back to the opponent.

c. Falling down.

a. Avoiding the match.

b. Grabbing, holding or pushing the opponent.

c. Attacking below the waist.

d. Pretending injury.

e. Butting or attacking with the knee.

f. Hitting the opponent’s face with the hand.

g. Uttering undesirable remarks or any misconduct on the part of a contestant or a coach.

h. Lifting the knee to avoid a valid attack or impede the progress of an attack.

 

  1. The following acts shall be classified as prohibited acts, and “Gam-jeom” shall be declared.

a. Attacking the opponent after “Kal-yeo”.

b. Attacking the fallen opponent.

c. Throwing the opponent by grabbing or hooking the attacking foot in the air or by pushing the opponent with the hand.

d. Intentionally attacking the opponent’s face with the hand.

e. A coach or a contestant interrupting the progress of the match.

f. Violent or extreme remarks or behavior on the part of a contestant or a coach.

 

6. When a contestant intentionally refuses to comply with the Competition Rules or the referee’s order, the referee may declare the contestant loser by disqualification after one (1) minute.

7. When a contestant receives eight (8) “Kyong-go” or four (4) “Gam-jeom”, or in the event of any combination of Kyong-go and Gam-jeom that add up to minus four points, the referee shall declare the contestant loser by penalties.

8. “Kyong-go” and “Gam-jeom” shall be counted in the total score of the three rounds.

9. When the referee suspends a contest for the declaration of ‘Kyong-go’ or ‘Gam-jeom’, the contest time shall not be counted from the moment of the referee’s declaration of ‘Kye-shi’ until ‘Kye-sok’ is declared for resumption of the contest.

 

 

Article 15 - Sudden Death and Decision of Superiority

1. In the event the winner cannot be decided after 3 rounds, a 4.th round will be conducted.

2. The first contestant to score a point in the extra round shall be declared the winner.

3. In the event that neither contestant has scored a point after the completion of the 4.th round, the winner shall be decided by superiority as determined by the refereeing officials. The final decision shall be based on the criterion of superiority for the 4.th round only.

 

(Guideline for officiating)

The procedure for superiority decision shall be as follows.

1) Prior to the contest, all refereeing officials take the superiority card with them.

2) When a match is to be decided by superiority, the referee shall declare “Woo-se-girok (Record Superiority)”.

3) Upon the referee’s declaration, the judges shall record the winner within 10 seconds sign, and give it to the referee.

4) The referee shall collect all superiority cards, record the final result, then declare the winner.

5) Upon declaration of winner, the referee shall hand over the cards to the recorder and the recorder shall submit the cards to the Technical Delegate of World Taekwondo Federation.

 

 

Article 16 - Decisions

1. Win by K.O.

2. Win by Referee Stops Contest (RSC).

3. Win by final score or superiority.

4. Win by withdrawal.

5. Win by disqualification.

6. Win by referee’s punitive declaration.

 

 

Article 17 - Knock Down

1. When any part of the body other than the sole of the foot touches the floor due to the force of the opponent’s technique.

2. When a contestant is staggered and shows no intention or ability to continue

3. When the referee judges that the contest cannot continue as the result of being struck by a legitimate technique.

 

 

Article 18 - Procedure in the event of a Knock Down

1. When a contestant is knocked down as the result of the opponent’s legitimate attack, the referee shall take the following measures:

1) The referee shall keep the attacker away from downed contestant by declaration of “Kal-yeo (break)”.

2) The referee shall count aloud from “Ha-nah (one)” up to “Yeol (ten)” at one second intervals towards the downed contestant, making hand signals indicating the passage of time.

3) In case the downed contestant stands up during the referee’s count and desires to continue the fight, the referee shall continue the count up to “Yeo-dul (eight)” for recovery of the contestant. The referee shall then determine if the contestant is recovered and, if so, continue the contest by declaration of “Kye-sok (continue)”.

4) When a contestant who has been knocked down cannot demonstrate the will to resume the contest by the count of “Yeo-dul (eight)”, the referee shall announce the other contestant winner by K.O.

5) The count shall be continued even after the end of the round or the expiration of the match time.

6) In case both contestants are knocked down, the referee shall continue counting as long as one of the contestants has not sufficiently recovered.

7) When both contestants fail to recover by the count of “Yeol”, the winner shall be decided by the match score before the occurrence of Knock Down.

8) When it is judged by the referee that a contestant is unable to continue, the referee may decide the winner either without counting or during the counting.

 

2. Procedures to be followed after the contest

Any contestant suffering a knockout as the result of a blow to the head may enter competition within thirty (30) days of the knockout with the written approval of a physician designated by the pertinent national federation.

 

 

Article 19 - Procedures for suspending the match

When a contest is to be stopped due to the injury of one or both contestants, the referee shall take the measures prescribed below. However, in a situation which warrants suspending the contest for reasons other than an injury, the referee shall declare “Shi-gan (time)” and resume the contest by declaring “Kye-sok (continue)”.

1. The referee shall suspend the contest by declaration of “Kal-yeo” and order the recorders to suspend the time by announcing “Kye-shi (suspend)”.

2. The referee shall allow the contestant one minute to receive first aid.

3. The contestant who does not demonstrate the will to continue the contest after one minute, even in the case of a slight injury, shall be declared loser by the referee.

4. In case resumption of the contest is impossible after one minute, the contestant causing the injury by a prohibited act to be penalized by “Gam-jeom” shall be declared the loser.

5. In case both the contestants are knocked down and are unable to continue the contest after one minute, the winner shall be decided upon points scored before the injuries occurred.

6. When it is judged that a contestant’s health is at risk due to losing consciousness or whose condition after a knock down appears serious, the referee shall suspend the contest immediately and order first aid to be administered. The referee shall declare as loser, the contestant causing the injury if it is deemed to have resulted from a prohibited attack to be penalized by “Gam-jeom”. If the injury was not the result of an illegal action to be penalized by “Gam-jeom”, the winner shall be decided on the basis of the score of the match before suspension of the time.

 

 

Article 20 - Refereeing Officials

1. Qualifications

Holders of International Referee Certificate registered by the WTF.

 

2. Duties

1) Referee

2) The referee shall have control over the match.

3) The referee shall declare “Shi-jak”, “Keu-man”, “Kal-yeo”, “Kye-sok” and “Kye-shi”, winner and loser, deduction of points, warnings and retiring. All the referees’ declarations shall be made after the results are confirmed.

4) The referee shall have the right to make decisions independently in accordance with the prescribed rules.

5) In principle, the center referee shall not award points. However, if one of the corner judges raises his/her hand because a point was not scored, then the center referee will convene a meeting with the judges. If it was found that two corner judges pressed for a point but two did not, then the center referee has the authority to break the tie by deciding if it was a point.

6) In case of a tie or scoreless match, the decision of superiority shall be made by all refereeing officials after the end of four (4) rounds in accordance with Article 15.2.

7) Judges

1) The judges shall mark the valid points immediately.

2) The judges shall state their opinions forthrightly when requested to do so by the referee.

 

3. Responsibility for decisions

Decisions made by the referees and judges shall be conclusive and they shall be responsible to the Competition Supervisory Board for the content of those decisions.

 

4. Uniform of the Refereeing Officials

1) The referees and judges shall wear the uniform designated by the WTF.

2) The refereeing officials shall not carry or take any materials to the arena which might interfere with the contest.

 

 

Article 21 - Recorder

The recorder shall time the contest, periods of time-out, and suspensions, and also shall record and publicize the awarded points, and/or penalties.

 

 

Article 22 - Assignment of Refereeing Officials

1. Composition of Refereeing Officials’ Squad

1) With the use of a non-electronic trunk protector, the officials’ squad is composed of one (1) referee and four (4) judges.

2) With the use of an electronic trunk protector, the officials’ squadis composed of one (1) referee and two (2) judges.

 

2. Assignment of Refereeing Officials

1) The assignment of the referees and judges shall be made after the contest schedule is fixed.

2) Referees and judges with the same nationality as that of either contestant shall not be assigned to such a contest. However, an exception can be made for the judges when the number of refereeing officials is insufficient.

 

 

Article 23 - Other matters not specified in the Rules

In the case that any matters not specified in the Rules occur, they shall be dealt with as follows.

1. Matters related to the competition shall be decided through consensus by the refereeing officials of the pertinent contest.

2. Matters not related to the specific contest shall be decided by the Executive Council or its proxy.

3. The Organizing Committee shall prepare video tape recorders at each court in order to preserve the match contents.

 

 

Article 24 - Arbitration and Sanction

1. Composition of the Competition Supervisory Board

1) Qualification of members: TheCompetition Supervisory Boardshall consist of one chairman and no more than six (6) members. The Competition Supervisory Board shall be comprised of the chairmen, vice chairmen or members of the Technical, Referee, Games, or Education Committees; or persons with sufficient Taekwondo experience and who are recommended by the WTF President or Secretary General.

2) The Technical Delegate shall serve as the chairman of the Competition Supervisory Board.

3) The chairman of the WTF Technical Committee shall serve as the Technical Delegate in the Olympic Games and in the WTF-promoted championships (i.e. WTF World Taekwondo Championships, WTF World Junior Taekwondo Championships, WTF World Cup Taekwondo Team Championships, and WTF World Taekwondo Poomsae Championships). In the absence of the WTF Technical Committee Chairman, the WTF President will appoint the Technical Delegate of the pertinent WTF-promoted championship.

 

2. Responsibility

1) Competition Supervisory Board shall evaluate the performances of refereeing officials. The Competition Supervisory Board member shall assist the Technical Delegate in the overall management of competitions. The Competition Supervisory Board shall also concurrently act as the Extraordinary Committee of Sanction during competition with regard to competition management matters.

2) Each court shall have one (1) Review Jury consisting of an international referee with “S” or “1.st” class qualification. The Review Jury may also serve as the Recorder of the pertinent court. It is the responsibility of the Review Jury to review an instant replay with the pertinent Competition Supervisory Board member and to inform the center referee of the decision.

 

3. Procedure of Instant Video Replay Review

1) In case there is an objection to a judgment of the refereeing officials during the contest, the coach of a team can make a request to the center referee for an immediate review of the video replay.

2) When coach appeals, the center referee will approach the coach and ask the reason for the appeal. Scope of the appeal for the video replay is limited to errors in factual judgment such as impact of striking, severity of action or conduct, intention, timing of an act in relation to a declaration or area.

3) The referee shall request the Review Jury to review the instant video replay. One member of the Competition Supervisory Board, who is not of the same nationality as the contestants, shall be dispatched to the relevant court to review the video replay.

4) After review of the instant video replay, the Review Jury shall inform the center referee of the final decision. In the event that the Review Jury and the pertinent Competition Supervisory Board member cannot reach a decision, the final determination will be made by the Technical Delegate.

5) The decision of the Review Jury shall be made within two (2) minutes after the appeal was reported to the Review Jury.

6) Each coach shall have one (1) chance to appeal per contest. If the appeal is successful and the contested point is corrected, the coach shall retain the appeal quota for the pertinent contest.

7) In the course of one (1) championship, there is no limit on the total number of appeals a coach may make per contestant. However, if any coach has had three (3) appeals rejected for one contestant, he will lose the right to any further appeals.

8) The decision of the Review Jury is final; no further appeals will be accepted during or after the contest, with the exception of errors in determining the match results, mistakes in calculating the match score or misidentifying a contestant. In such instances, an official protest could be submitted according to the “Protest procedure after the match” in (explanation #2), article 24.

9) In the case of a successful appeal, the Competition Supervisory Board shall investigate the contest at the end of the competition day and take disciplinary action against the concerned refereeing officials, if necessary.

 

4. Procedure of Sanction

1) The WTF President or Secretary General (in case of their absence, the Technical Delegate) may request that the Extraordinary Committee of Sanction convene for deliberation when any of the following behaviors are committed by a coach or a contestant:

a. Interfering with the management of a contest.

b. Agitating the spectators or spreading false rumor

2) When judged reasonable, the Extraordinary Committee of Sanction shall deliberate the matter and take disciplinary action immediately. The result of deliberation shall be announced to the public and reported to the WTF Secretariat afterwards.

3) The Extraordinary Committee of Sanction may summon the person concerned for confirmation of events.

 

 

 

 

 

 

Testo integrale del Regolamento WTF - WTF Integral text of Rule

 

 

 

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